Friday 22 July 2011

SIRAH KEWAFATAN RASULULLAH SAW

Sirah Kewaftan rasullulah
Tahun ke 10 hijrah Nabi dan sahabah 10.000 turun kemekah dari madinah
1x sahaja nabi menunaikan Ibadah haji.

Nabi Hanya sekali untuk mendidik kita agar faham Fiq Alawiyat (Yusof al-Qradawai.)

Balik ke Madinah?  Kenapa nabi balik Mekah?  Mekah adalah tanah tumpah lahir nabi.  Segi pahala lebih di Mekah dari pada Madinah.
1.     Nabi kasih Madinah lebih dari Madinah.
2.     Nabi jika musafir dia akan segera akan balik ke Madinah. Mekah agak panas, madinah agak sejuk , tenang dan orngnya lembut, mekah agak keras.

Balik Mekah nabi sempat  hidup 4 bulan saja , Zulhijjah, Muharram, Safar, Rabiul awal sebelum wafat.

Aiyasah r.a 2 minggu sebelum wafat baginda bagitu kerap menzariahi perkuburan baqi pada waktu malam (pada pertengahan malam).
Aysiah r.a Tanya kenapa , Nabi Jawab kerna nak mengisafi akan dirinya.

Kubur adalah tempat pemantauan hati manusia?

Suatu pagi Nabi balik ziarah kubur Nabi sakit yang membawa kewafatan Nabi

1.      Sakit Kepala yang amat sangat
2.     Sakit Deman Panas – Teruk mintak air nabi baca Fatihah dan 3 Qul.
Nabi tiup dan nabi minum separuh dan lapkan keseluruh badan
Berubat dengan air tawar adalah sunah rasullulah disaat akhir2 kehidupan baginda.
3.     Sakit Batuk kering  yangtak henti-henti
Syadina Ali zirah nabi dan menyatakan batuk yang amat sangat.
Nabi jawab ya sakit yang amat sangat 2 org lelaki yang gagah dan kuat yang kedua-dua batuk itulah yang menimpa aku.
Ya aisyah Demi sesungguhnya aku masih lagi terasa kesan racun yang berlaku dipeperang Kahibar dan membawa kewafatan ku.
Nabi buka rasia sebenar apa yang berlaku di peperangan Khaibar.

Perang Khaibar antara Muslimin Madinah dengan Yahudi dikhaibar.
Yahudi inging sobataj nagara Islam Madinah.
Yahudi bergabung


7. Ghazwah Khaibar
Ghazwah Khaibar berlaku pada akhir Muharram, tahun ke-7 hijrah. Khaibar "merupakan sebuah oasis besar yang didiami oleh Yahudi. Terletak 100 batu di utara Madinah menghala ke Syam.

Sebab berlaku peperangan ini: Setelah Nabi s.a.w. memperolehi keamanan daripada pihak Quraisy hasil perdamaian yang dicapai di Hudaibiyyah, Baginda memutuskan untuk membersihkan saki baki Yahudi di sekeliling Madinah.

Tindakan ini diambil setelah Yahudi dibersihkan daripada Kota Madinah. Yahudi di Khaibar mempunyai kubu-kubu yang kukuh. Di dalamnya terdapat kira-kira 10,000 orang pejuang. Mereka juga mempunyai kemampuan senjata dan peralatan yang besar di samping terkenal sebagai pakar muslihat, permainan kotor dan tipudaya. Oleh itu, masalah ini perlu dibersihkan segera sebelum mereka menjadi punca kekacauan dan kebimbangan orang Islam di ibukota mereka, Madinah.

Dengan ini, Rasul s.a.w. bersepakat untuk keluar memerangi mereka pada akhir Muharram. Baginda keluar memerangi mereka dalam satu angkatan seramai 1,600 orang pejuang termasuk 200 orang pahlawan berkuda. Baginda telah mengumumkan panggilan perang kepada para sahabat yang menyertai Baginda dalam Ghazwah Hudaibiyyah sebelum ini. Baginda berjalan sehingga tiba di pinggir Khaibar lalu berkata kepada para sahabat: "Berhenti!". Kemudian Baginda berdoa:
،
“Ya Allah, Tuhan seluruh langit dan apa yang dinaunginya, Tuhan seluruh bumi dan apa yang ditanggungnya, Tuhan seluruh syaitan dan apa yang disesatkan mereka, Tuhan seluruh angin dan apa yang diterbangkannya. Kami memohon kepada Kamu kebaikan kampung ini, kebaikan penduduknya dan kebaikan apa yang ada di dalamnya. Kami berlindung dengan Kamu daripada kejahatannya, kejahatan penduduknya dan kejahatan apa yang ada di dalamnya. Maralah kamu semua dengan nama Allah .”

Apabila sampai di Khaibar, Nabi s.a.w. berpengkalan hampir dengan salah satu kubu Khaibar bernama Hisn an-Natoh. Yahudi telah menghimpunkan pejuang-pejuang mereka di dalamnya. Hubab bin al-Munzir mencadangkan agar angkatan tentera Islam berpindah tempat, kerana dia cukup kenal dengan penduduk an-Natoh.
Mereka terkenal dengan panahan yang jauh dan tepat apatah lagi kedudukan mereka terletak lebih tinggi daripada kedudukan orang Islam. Oleh itu, anak-anak panah mereka lebih cepat meluncur turun mengenai barisan tentera Islam. Mereka juga boleh menyerang hendap orang Islam pada
waktu malam dengan berselindung di celah-celah pokok-pokok kurma yang banyak.
Oleh demikian, Rasul s.a.w. bersama tentera Islam mengambil langkah berpindah ke tempat yang lain. Pertempuran kemudiannya bermula dan orang Islam membuka satu demi satu kubu kecuali dua kubu terakhir.
Penduduk kedua kubu tersebut mahu berdamai dengan syaratdarah pejuang-pejuang mereka terpelihara dan zuriat mereka dilepaskan (tidak dijadikan
tawanan). Mereka juga meletakkan syarat agar mereka dibenarkan keluar dari bumi Khaibarbersama-sama zuriat. Mereka setuju keluar dengan hanya sehelai sepinggang. Baginda s.a.w.berdamai dengan mereka dengan syarat-syarat tersebut.
Sekiranya mereka menyembunyikan sesuatu ketika keluar dari kubu tersebut, perlindungan Allah dan rasul-Nya terbatal. Mereka kemudiannya meninggalkan kedua-dua kubu tersebut. Orang Islam mendapati di dalam
kedua-dua kubu tersebut terdapat senjata yang banyak dan lembaran-lembaran Taurat.Yahudi telah datang menuntut kitab tersebut. Baginda mengarahkan agar ia dipulangkankepada mereka.
Bilangan Yahudi yang terbunuh dalam peperangan ini seramai 93 orang
sementara orang Islam yang syahid seramai 15 orang
Bani Qunakah, Quriazah dan bani N adir Husir barak bertakiyah dengan memeluk Islam (Tukang Masak terkenal)

Satu hari beliau memasak daging kambing kegemaran Nabi dan dibahagian paha.
Nabi letak aja dibibir daging tersebut bersuara bahawa dia telah diracun.

Wahai mumad 3x jang makan saya kerana saya telah diracuni oleh Basir bin baraak. …..Itulah lah sebab nabi sakit dan membaw wafat, Ibnu Masaad dalam Fatwanya baginda telah mati syahid.

Pengajaran ………inilah watak yahudi yang penuh api kebencian pada org Islam
Nabi yahya dibunuh Yahudi
Nabi zakiria ……..dibelah kepala nabi dengan gergaji
Nabi isa mengikut aqidah Kristian
Nabi kita Muhammad yahudi membunuh,

Yasir arafat…..belia sakit diramahullah bawa landon mati mengejut….diracun
Syeh ahmad Yasir lepas subuh…..2 peluru pepandu dengan heli apaci.

Mana pemimpin arabjauh lebih jauh dari pada yahudi






No comments:

Post a Comment